Vārdi ko veltām sev


7 paņēmieni, kā apklusināt savu iekšējo kritiķi

Jūties Labi.

Mēs nepārtraukti risinām galvā iekšējus dialogus. Šīs sarunas var būt pavisam ikdienišķas, reizēm – iedvesmojošas, nereti -  kritiskas un mūsu šaubas vai bailes apstiprinošas. Tas var notikt pat nemanot, jo ja esi pieradis būt pats sev bargākais kritiķis, tā arī būs pirmā balss, kas vienmēr ieskanēsies reaģējot uz ārējiem notikumiem. Un kas ir ļaunākais? Tieši šādā, neapzinātā veidā cilvēks sevi nolemj neveiksmei.

Ja tavs iekšējais monologs risinās kādā no šiem veidiem: 
Es baidos iet uz svarīgu pieņemšanu vai kārtējo darba ballīti, jo negribu izskatīties muļķīgi un varbūt neviens negribēs ar mani runāt, jo tur būs daudz svešinieku” 
vai arī 
Nav ko sacerēties, ka dabūšu to darbu, jo tāpat diez vai viņi mani novērtēs”,
tu jau sagatavo sevi attiecīgi uzvesties un reaģēt. Lai gan darba intervija vēl nemaz nav notikusi vai arī ballītē neviens svešinieks tevi pat neplāno izsmiet, tu jau esi ieņēmis aizsargpozīciju un neapzināti pats radi situāciju, kurā tavas iekšējās bailes apstiprināsies. Un tad iekšējais paškritiķis uzvarošā balsī paziņo:
 “Vai es neteicu? Es taču zināju, ka nekas nesanāks!”

Patiesībā tā ir domāšanas kļūda, ko vari mainīt, ja vien apņemies sekot līdzi vārdiem, ko sev klusībā velti. Ja ilgu laiku sev iegalvo, ka tev neveiksies vai ka neesi tā vērts, atšķirībā no citiem – veiksmīgākiem cilvēkiem, pazemināsies tava pašapziņa, pašvērtība un tas kavēs tevi tikt galā ar savām bailēm.
Bet nebēdā! Ja tev šķiet, ka esi pārāk kritisks pret sevi, tu tāds neesi vienīgais: paškritiskas domas un šaubas par savām spējām reizi kādu reizi izjutis ikviens.
Kā tikt galā ar šo neproduktīvo pārspīlēto kritiķi sevī? Te būs 7 paņēmieni:

1. Iemācies apzināti sekot līdzi savām domām 

Mēs tik ļoti esam pieraduši nepārtraukti dzirdēt savu iekšējo balsi mums stāstām visdažādākas lietas, ka reizēm pat nepamanām brīdi, kad esam to pieņēmuši kā patiesu, neizvērtējot apzināti. 
Nē, tas nav mēģinājums aizliegt sev domāt negatīvas vai “nepareizas” lietas! Gluži otrādi – tas ir veids, kā iemācīties sev veltītos vārdus un domas piefiksēt un apzināties, ka tās ir tikai domas – tā nebūt nav patiesība. Domas mēdz būt pārspīlētas, neobjektīvas un nesamērīgas, bet tās ir tikai domas!

2. Beidz bezgalīgi “atgremot” vienu un to pašu! 

Kad esi pieļāvis kādu kļūdu vai tev gadījusies slikta diena un sakašķējies ar kolēģi, var gadīties, ka tu nespēj beigt par to domāt. Tu atkal un atkal prātā izspēlē to pašu situāciju vai dialogu, meklējot piemērotākas atbildes, ko būtu varējis pateikt vai kā būtu varējis rīkoties savādāk. Un tu jūties aizvien sliktāk un sliktāk... 
Tas nekādā veidā nepalīdz atrisināt problēmu, tāpēc beidz tērēt laiku domājot par to vai arī cenšoties sev  izmisīgi iegalvot: “Nedomā par to!” 
Vienīgais, kas tev līdzēs – novērst savu uzmanību uz kādu citu lietu – izej pastaigāties, sakārto savu galdu (ja netiec ārā no biroja), vai arī – parunā ar kādu kolēģi par pavisam citu tēmu! 

3. Kādu padomu tu dotu draugam? 

Ja draugs tev jautātu padomu, kā rīkoties problēmsituācijā, kurā esi pats, tu taču viņam neteiktu: “Tev nekad nekas nesanāks” vai “Tu esi dumjš, tu tāpat nevienam nepatīc”. Tad kāpēc tu izturies pret sevi sliktāk kā pret ļaunāko ienaidnieku? Izturies pret sevi tikpat labi, kā tu izturies pret draugu un uzmundrini sevi ar nomierinošiem vārdiem, piemēram: “Jā, tu izdarīji kļūdu, bet tas nav pasaules gals!

4. Pārbaudi faktus 

Iemācies atpazīt mirkli, kad tavs iekšējais paškritiķis cenšas iegalvot kaut ko pārspīlēti negatīvu. Ja tu nodomā: “Es nekad nevarētu pamest darbu, kā Anna, un uzsākt savu sapņu biznesu”, tad pārbaudi faktus, kas ir pamatā šādam apgalvojumam
Te lieliski palīdz rakstisks vingrinājums. Lapas vidū novelc līniju, vienā pusē saraksti lietas, kas pierāda, ka šāda doma varētu būt patiesa un otrā – lietas, kas runā tai pretī. Tādējādi tu liksi sev uz situāciju sākt skatīties racionāli un mazāk emocionāli.

5. Aizstāj pārāk kritiskas domas ar precīzākiem secinājumiem 

Ja tev ienāk prātā kāda īpaši pesimistiska doma, atrodi tai racionālu un reālistisku pretargumentu. Piemēram, kad dzirdi sevi domās bezcerīgi novelkam: “Man nekad nekas nesanāk perfekti...”, iebilsti sev ar līdzsvarojošu: “...bet reizēm es izdaru lietas izcili labi, turklāt neviens nav perfekts!” Tas palīdz līdzsvarot iekšējā kritiķa izgājienus.

6. Iztēlojies, kas būtu noticis, ja piepildītos sliktākais scenārijs 

Reizēm mēs pārspīlējam un iztēlojamies neveiksmi izvēršamies par īstu katastrofu. Bet patiesībā sliktākais scenārijs bieži vien nemaz nav tik slikts, kā fantazējam
Piemēram, ja tu iztēlē redzēji sevi izgāžamies svarīgā prezentācijā lielas auditorijas priekšā, padomā, kas tik šausmīgs ar tevi faktiski tad notiktu? Vai tiešām tas liktu tev zaudēt darbu un tu nekad vairs nerādītos publiskās vietās? 
Sliktākā scenārija iztēlošanās palīdz saprast, ka patiesībā, ja arī problēmsituācija rādīsies, tu spēsi ar to tikt galā un tava pasaule nesabruks. Tas ceļ pašapziņu un apklusina baiļpilnās, šaubas uzturošās domas.

7. Līdzsvaro sevis pieņemšanu ar sevis pilnveidošanu 

Ir liela atšķirība starp to, vai tu sev nepārtraukti domās atkārto, ka tev neveiksies, vai apzināti atgādini, ka tu vari mācīties no savām kļūdām, lai kļūtu spēcīgāks, pāraugot savu tagadējo Es. 
Pieņem savus trūkumus, kādi tie ir šobrīd, bet apņemies tos pārveidot
Tu vari vienlaikus apzināti just bailes no publiskas uzstāšanās un arī apņēmību tam tikt pāri – izmantojot izdevību un uzstājoties. Tādējādi tu ieskaties savām bailēm tieši acīs, atpazīsti tās un tiec ar tām galā. Iekšējais paškritiķis kļūst arvien bezspēcīgāks un vājāks, bet tavs īstais Es aizvien zinošāks un pārliecinātāks! 

Vai esi gatavs uzzināt ne tikai par iekšējo sev veltīto vārdu ietekmi, bet arī par īpašiem, folklorā izmantotiem spēka vārdiem un dziesmām, kas dod spēcīgu kopības un piederības sajūtu? Nodarbībā “Vārda spēks” zinātāja Līga Reitere stāstīs, kā ar vārdiem var dziedināt, kādu gudrību slēpj tautas dziesmas un kāpēc jābūt uzmanīgam ar katru pasacīto vārdu – ne tikai sev, bet arī citiem veltītu.
Vārda spēks. Līga Reitere


https://www.psychologytoday.com/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201502/7-ways-be-kinder-yourself

Nav komentāru: