Māmiņ, palutini sevi!


 
 
Vispirms jāmīl sevi, lai varētu mīlēt citus. Jāiepazīst sevi, reizi pa reizei jāpalutina sevi, lai spētu ar prieku un no sirds rūpēties un lutināt citus! Arī Buda esot teicis:
Tavu mīlestību un rūpes, tikpat lielā mērā kā citi, esi pelnījusi arī Tu pati.
Kas īsti ir sevis lutināšana? Tās ir rūpes par sevi, tā nav bēgšana no ikdienas vai apstākļiem, bet gan atgriešanās pie sevis.
 
Katram no mums gan jau reiz ir gadījies sakrāt aizvainojumu un noguruma iespaidā sakliegt uz saviem mīļajiem, skaļi aizcērtot durvis, ieslēdzoties vienatnē kādā istabā vai vēl trakāk – mesties izbraucienā ar mašīnu, lai izvēdinātu galvu. Tas ir brīdis, kad indīgās emocijas, kuras viskaitīgāk iedarbojas tieši uz cilvēku pašu, kurš tās sevī nesā un apspiež, ir sakrājušās tik daudz, ka kļūst bīstamas arī apkārtējiem.

Būt pilna laika māmiņai, iespējams, ir atbildīgākais un grūtākais darbs pasaulē. Būt ideālai māmiņai un vēl arī sievai ir vēl grūtāk, ja iztēlē latiņa uzstādīta tik augstu, ka to nekad tā īsti neizdodas sasniegt. Bet vai vienmēr jābūt ideālai un priekšzīmīgai? Turklāt – ko tad īsti nozīmē tā “ideālā” mamma un sieva? Šķiet, ka reizēm tiecoties pēc iedomātā ideāla, nākas aizmirst pašām sevi. 
Kas tu biji pirms kļuvi par sievu un par mammu?
Kur palikušas tavas intereses, hobiji, karjera? 
Vai tu maz vēl pazīsti to savu ES, kas ir tava dziļākā būtība?
Rūpes par sevi, sevis lutināšana ir absolūti nepieciešama, veselīga lieta, kas tev ļauj uz brīdi atvilkt elpu, pabūt ar sevi, atminēties, kas tevi iedvesmo un dod enerģiju, lai tu spētu turpināt no sirds rūpēties par saviem vismīļākajiem cilvēkiem.

Sevišķi grūti palutināt sevi izdodas māmiņām. Bet kāpēc gan, ja tas nāk tev par labu un iedarbojas pozitīvā domino efektā uz visu ģimeni?

3 iemesli, kāpēc neizdodas atrast laiku sev

1. IEMESLS

Izvēlēts nepareizs sevis lutināšanas veids

Vienmēr ir kāda modes lieta, kas tiek uzskatīta par labāko veidu, kā atpūsties vai atklāt sevi no jauna – meditācija, joga, dienasgrāmatas rakstīšana, gleznošana... Bet šīs par labākajām atzītās lietas ne vienmēr palīdzēs visiem, varbūt tieši tev interesē darīt kaut ko pavisam nemodernu, par ko sieviešu portālos neraksta! Turklāt izmēģinot visu pēc kārtas, tu nevis tiec gudrāka vai vairāk atpūties, bet tieši pretēji – darbojies pati pret sevi.

Risinājums

Ieklausies sevī, esi patiesa pret sevi

Atklāj, kas tieši tev sniedz enerģiju un liek Tev justies atjaunotai un gatavai jauniem izaicinājumiem kopā ar bērniem. Iespējams, tās būs kādas pavisam neparastas aktivitātes – pļāpāšana pa telefonu ar sen neredzētu draudzeni, sērfošana sociālos tīklos, gulēšana smaržīgā vannā vai aromterapija. Ļaujies savām patiesajām vēlmēm, dari to, kas Tev patiešām nāk par labu, nevis to, ko uzskati par labu tikai tāpēc, ka žurnālos par to raksta!

2. IEMESLS

Tu dari visu vai neko

Vienmēr ir simts lietas, kas ieplānotas un noteikti jāpaspēj izdarīt šodien, šonedēļ, šomēnes... Grūti atrast kaut mirkli laika sev. Un tad vēl neskaitāmi, no mums neatkarīgi apstākļi mēdz izjaukt plānus – gripas sezona, vecāku sapulces, aktīvais skolā iešanas laiks, un pat piektdienas vakara nogurums, kad nekam vairs nav spēka pēc garās nedēļas. Plānus atpūsties jau var atlikt, tie nav tik svarīgi. Gan jau paspēsim nākošnedēļ, nākošmēnes. Un tā visu laiku...

Risinājums

Vienkāršo aktivitātes un dari tās apzināti, mērķtiecīgi

Mēģini atrast vienkāršas lietas, kaut vai sīkumus, ko vari izdarīt sev par prieku ikdienā. Kaut ko, kas neprasa nedz lielus naudas līdzekļus, nedz auklīšu meklēšanu un lielu sagatavošanos. Ļauj sev kādu prieciņu, bet dari to apzināti ar domu “šis ir mans laiks, 30 minūtes es varu darīt, ko gribu, nevis to, kas man jādara”. 
Klausies iemīļoto mūziku ceļā uz darbu, nevis lasi sanāksmes dokumentus; 
meditē, skatoties pa logu, nevis plāno nākošās nedēļas pusdienas. 
Bet pats galvenais – nekādā gadījumā nedari šo lietu nedomājot līdzi vai jūtoties vainīga par iztērēto laiku.

3. IEMESLS

Vainas apziņa

Rūpes par sevi, sevis lutināšana ir kā sava iekšējā bērna atrašana, sniedzot viņam mierinājumu, rūpējoties par viņu, dāvājot viņam (tas ir - sev) labas domas. Tas nozīmē rūpēties par savi iekšējo emocionālo stāvokli un mācīties sev piedot. Bet reizēm tas nāk tik grūti, jo moka vainas apziņa: “Kā tad es nu tā pilnībā iztērēšu stundu tikai savām interesēm?” Bet jāsaprot, ka pastāv liela atšķirība starp veselīgām rūpēm par sevi un egoistisku, pašapmierinātu uzvedību. Rūpes par sevi nozīmē, ka rūpējies par savām sajūtām, neprojicē tās uz citiem, nekašķējies par sīkumiem un nebojā attiecības. Tātad tu dari vērtīgu iekšējo darbiņu. Būt harmonijā ar sevi un savām sajūtām ir labākais, ko varam dot citiem!

Risinājums

Iemācies atšķirt sabiedrības uzspiesto viedokli un stereotipus

Vienmēr atradīsies kāds, kurš zinās, kā ir labāk, kā ir pareizāk būt labai mammai, labai sievai, labam cilvēkam – tie visi ir no ārpuses nākuši viedokļi, kurus tu izlasi, uzklausi, un pat ja neuztver nopietni, reizēm tie ielavās klusā paškritiskā balstiņā tavā galvā. Sevišķi jau gadījumā, kad tev ir daudz pienākumu, bet tu plāno veltīt brīdi tikai savām vajadzībām un interesēm. Iemācies šo balstiņu saklausīt un nošķirt tās izmantotos argumentus no fakta, ka arī tu esi pelnījusi palutināt savu iekšējo bērnu!
Der atcerēties, ka pienākumi, plāni un uzdevumi nekad nebeigsies, laika vienmēr būs par maz, bet atrast brīdi sev – tas ir izvēles jautājums, lēmums, ko katram apzināti jāpieņem pašam. Iemācies lutināt sevi, lai lutinātu citus! :)
Tieši māmiņām esam sagatavojuši īpašu, smaržīgu, relaksējošu nodarbību, kuru apmeklēt kopā ar mazuļiem! Kamēr mammas mācīsies skaistumu vairojošu sejas pašmasāžu un izmēģinās aromātiskas eļļas, mazuļi turpat blakus varēs attīstīt savas sociālās iemaņas un spēlēties.

3 stundu praktiska nodarbība neformālā, mājīgā atmosfērā jaukā māmiņu un mazuļu kompānijā tepat Rīgas centrā! 
Arompīlings mammām ar bērniem
Avoti:  https://www.psychologytoday.com/blog/the-legacy-distorted-love/201302/is-self-care-selfish
https://www.psychologytoday.com/blog/imperfect-mothers/201404/self-care-moms-part-2

Nav komentāru: