Diētas ir kā antacīdi. Mums nepieciešama paradigmas maiņa



Kad es mācījos Medicīnas Institūtā (tikai pirms dažām desmitgadēm), tika uzskatīts, ka 
peptisku kuņģa čūlu izraisa stress un pārmērīgs kuņģa skābums. 
Ārstēšana bija bezgaršīga diēta un antacīdi (zāles pret paaugstinātu kuņģa skābi), kas gan nebija īsti efektīvas. Vēlāk tika izstrādāti spēcīgi skābes blokatori. Šīs ārstēšanas metodes strādāja labāk, bet čūlas bieži atkārtojās un bija nepieciešama atkārtota vai hroniska ārstēšana.
Neskatoties uz šīm galu galā neefektīvajām ārstēšanas metodēm, Barry Marshall un Robin Warren atklājums, ka
vairumā gadījumu peptisku kuņģa čūlu izraisa bakteriāla infekcija, 
sākotnēji tika uzņemts ar lielu skepsi un kritiku. Viņi turpināja apstrīdēt dogmu, pat gāja tik tālu, ka apzināti inficēja sevi ar H. pylori. Tas bija krietni vairāk nekā desmit gadus pirms tika plaši atzīts, ka peptisku kuņģa čūlu varētu izārstēt ar vienreizēju trīs zāļu kombinācijas izmantošanu (divas dažādas antibiotikas un protonu sūkņa inhibitors).
Aha! Nav brīnums, ka vecā peptisku kuņģa čūlu ārstēšana nestrādāja: mēs ārstējām simptomus, nevis cēloni. 
Marshall and Warren par savu neatlaidību 2005. gadā saņēma Nobela prēmiju un miljoni cietēju ar peptisku kuņģa čūlu beidzot tika izārstēti. 
 
Mēs esam līdzīgā situācija ar diētām - mūsdienu antacīdiem.
Diētas īslaicīgi ārstē simptomus, nevis cēloņus;
diētas īslaicīgi maina uzvedību, nevis šo uzvedību cēloņus. 
"Ārstēšanas" paradigma ir kļūdaina, tomēr tā ir tik nozīmīga, ka miljoniem cilvēku ir iesprostoti novecojušos uzskatos un uzvedībā, neskatoties uz visiem pierādījumiem, ka vairākumu cilvēku tas nevirza pretim veselīgākai, laimīgākai, dinamiskākai dzīvei.
Notiek bezgalīgas, nogurdinošas debates par to, kura diēta darbojas labāk, bet neviena no tām nav pierādījusi sevi kā noturīgas izārstēšanas risinājumu. Daži veselības aprūpes speciālisti, plašsaziņas līdzekļi un sabiedrība vaino un kaunina diētotājus, kad viņi atmet diētu vai atgūst svaru, pat, ja tas lielākajai daļai cilvēku ir zināms rezultāts.
Inese Millere jau vairākus gadus māca apzinātu ēšanu un palīdz cilvēkiem veikt paradigmas maiņu ejot nelieliem soļiem. Lai gan maiņa nav viegla, koncepti ir vienkārši. 
Tomēr mēs zinām, ka jau redzēt cauri paradigmai nav viegli, kur nu vēl to salauzt.
Lai nu kā, arī te lietas mainās. Sievietes ir nogurušas no neveiksmīgas diētošanas un meklē humānāku veidu kā harmonizēt attiecības ar ēdienu un izveidot noturīgus ēšanas paradumus.
Faktiski, mantra, "diētas nestrādā," kļūst aizvien skaļāka. Tomēr, cenšoties noķert augošo trendu, daudzas diētas tagad apgalvo, ka tās "nav diēta," bet veselīga ēšana.
Bet, trenētai acij, tās nepārprotami ir. Vienkārši teikšana tās nepadara par ko citu un tāpēc rezultāti, visticamāk, būs tādi paši. 
Diētas, kas nosaukta citā vārdā, JOPROJĀM ir Diēta!
Zemāk ir daži indikatori, dažas pazīmes, ka plāns, programma vai "dzīvesveida maiņa" faktiski IR diēta, pat ja tā saka, ka tā nav.
Ja tu, lasot šo sarakstu, jūti skepsi, kritisku, aizsardzību, dusmas, izdari secinājumus -  tiek izgaismota tava paradigma.


Fokuss ir uz svara zaudēšanu, nevis veselību. 

 Tev ir jāpieraksta viss, ko tu ēd. 

Tev ir jāmēra, jāsver vai jāskaita: kalorijas, grami, punkti, utt.

 Tev ir jāplāno dienas maltītes iepriekš vai jāseko iepriekšnoteiktam ēšanas plānam.

Ēdiens tiek marķēts kā labs/slikts, vai atļauts/neatļauts.

 Viņi saka, “ēd, ko vēlies”, bet tad norāda tev ko, kad un cik daudz ēst.

 Tu ēd īsta ēdiena aizvietotājus (šeikus-kokteiļus, batoniņus, aplejamas zupas u.c.)

 Tas balstīts uz atkarību modeļa, kas pieprasa ierobežošanu un izvairīšanos.

 Kā alternatīva, tev ir “atļauts” ēst “visu, ko vēlies”, bet diēta vai eksperts tevi ierobežo.

Noteikti ēdieni tiek uzskatīti par “grēcīgiem” un “aizliegtiem”, tādējādi tos padarot par īpašiem un iekārojamākiem.

Tur ir “grēka - mānīšanās” dienas.

 Ir noteikumi – “neēst pēc sešiem vakarā” vai “ēst katras trīs stundas”.

Sportošanas minūtes tiek pārvērstas kalorijās vai ēdiena ekvivalentā.

Sportošana kļūst par sodu par ēšanu; tā tiek izmantota, lai nopelnītu atļauju ēst vai, lai izpirktu “grēkus”, par kaut kā neatļauta apēšanu.

 Tur ir svara zaudēšanas fāze un uzturēšanas fāze (citiem vārdiem sakot, tev visu mūžu būs jāievēro šī diēta).

Noteikumi, gribasspēks, pamudinājumi, triki un motivācija palīdz īslaicīgi, bet, lai ievērotu noteikumus, ir nepieciešama atkārtota „ārstēšana”.

Kamēr tu to ievēro, tu bieži domā par ēdienu.

 Tu jūties vainīga par noteiktām ēdiena izvēlēm.

Tu ilgojies vai kāro noteiktus ēdienus.

 Tev ir jāizvairās no noteiktām vietām, cilvēkiem vai pasākumiem, jo tur ir „kārdinājumi”.

 Kad tu beidzot „padodies” un ēd ēdienus, pēc kuriem ilgojies vai kāroji, tu tos pārēdies.

Tu ēd citādi vienatnē un sabiedrībā, lai izvairītos no komentāriem, kritikas un viedokļiem.

Tu visu laiku domā un runā par ēdienu.

 Programma netieši norāda, ka ēdiena jautājumos tev nevar uzticēties, tāpēc tev nepieciešami no ārpuses uzspiesti, ekspertu noteikti ierobežojumi. 

Īsāk sakot, diētas neizdodas, jo tās rada ārēju kontroli par to, kas reiz bija dabisks, iekšējs process. (Padomā par to, kā ēd bērns.
Diētas koncentrējas uz to, ko cilvēkiem vajadzētu ēst, neskatoties uz to kāpēc viņi vispār ēd. 
Diētotāji bieži nav iemācīti efektīvi atzīt viņu ne-izsalkuma ēšanas iemeslus vai 
piepildīt savas patiesās fiziskās, emocionālās un sociālās vajadzības. 
Kā rezultātā, pārēšanās cikls nekad nav īsti salauzts.
Šī novecojusī un neefektīvā diētu paradigma paredz, ka, ja mēs nekontrolējam savu uzvedību, mēs zaudēsim kontroli.
Kāda ir alternatīva? 

Strīdēties par novecojušu paradigmu, kas acīmredzot nedarbojas? Vienkārši turpināt ārstēt simptomus? Es esmu izvēlējusies citu ceļu. Un tu? 

Ja esi nogurusi no kontrolēšanas un saproti, ka dzīve ir kas vairāk par to - piedāvāju tev pilnīgi radikālu paradigmu. 

Ja uz uzturu, fitnesu, un pašaprūpi raugāmies caur ne-diētas, apzinātas ēšanas paradigmu, mēs spējam:

no jauna iemācīties sabalansēt ēšanu baudai ar ēšanu veselībai,

 no jauna atklāt prieku, ko sniedz fiziskās aktivitātes,

 apmierināt savas patiesās vajadzības atbilstīgākos, apmierinošākos veidos. 

Apzināta ēšana prasa izpratni, nodomu, uzticību, jaunas prasmes, praksi - un revolucionāru domāšanu. 

Raksta autore: Dr. Inese Millere - ārste, apzinātas ēšanas trenere, stresa vadības konsultante. Viņa ir izveidojusi KaNeapestStresu.com, kur sievietes mācās pārvaldīt stresa un emociju izraisītu ēšanu, veidot veselīgas attiecības ar ēdienu un sevi, izrauties no diētu gūsta un pievienot vairāk viegluma, veiksmes un prieka savai veselībai, savai darba un personīgajai dzīvei izmantojot apzinātas ēšanas pieeju.  

Lasi arī:

Apzināta ēšana





Nav komentāru: